Barapabababababababaa

Är nästan precis hemkommen, har snittat blommorna och ställde dem i en vas. Det har blivit en grej som jag tycker om, att köpa fina snittblommor. Det känns härligt att veta att man kan göra någon glad med så lite medel. Jag köper dem till hela familjen och så får de stå i köket och sprida glädje till alla som vill. Och när de börjar ge med sig (slakna? haha) så sätter mamma dem i sånt grönt som är kul att pilla in ringrarna i, iallafall tyckte man det när man var liten... Och kanske när man är stor också!

Rättade mig själv, i översta meningen skrev jag "de i en vas". Det tog mig ända tills i ettan/tvåan på gymnasiet att fatta skillnaden på de, dem och dom. Dom är ju det vardags uttrycket man säger till dom alla egentligen, det är ju mer i skrift det ska vara ordentligt. När man skriver en mening och man vill ha med de/dem ska man tänka, passar VI in här eller OSS in här, istället för de/dem/dom. Så t.ex. ... äh, jag kan inte komma på något exempel så det blir meningen ovan..  "och ställde (vi/oss) i en vas". Så hör man direkt vad som är rätt. Om båda två låter lika fel då får man använda dom, annars är det fler. Jaja, dagens grammatik övning, är det ens grammatik?

Vi har knappt gjort något vettigt idag. Ända fram tills klockan tre-fyra.. Käkade vi bara godis. Har nästan drömt om det ju.. Sen körde vi och tvättade bilen, så nu är den inte så saltig längre, har aldrig sett en så saltad bil förut. Sen fick vi fixa lite med pengar på mobilerna, maximalt med otur att våra pengar tog slut samtidigt, och Jonas batteri var kasst. Men det har vi fixat.

Funderar, eller jag ska ta tag i det, tvätt. Min tvättkorg svämmar över, på typ en vecka!? Hallå, vad har jag gjort? Förresten, känns det inte som Söndag idag?


Smack !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0